Ostatní hry

Ostatní hry

Nelze tvrdit, že jsou mé nápady originální, protože jsme všichni zatíženi celoživotními zážitky. Ale jsou věci, o kterých si myslím, že jsem je vymyslel, či se na jejich vymýšlení velkou měrou podílel. Zde jsou některé z takových her krátce popsány, případně jejich pravidla volně ke stažení.

Akrim Old

Když se v Čechách začaly objevovat první dřevárny, rozhodli se Zaklínači, že na nějakou vyrazí. Jenže po čase bylo jasné, že když nejde zaklínač na dřevárnu, musí dřevárna přijít za zaklínačem. Tak vznikl svět Akrim, který se poprvé hrál na výročním ohni Společenstva zaklínačů na podzim roku 2002. Prvními účastníky byli tedy Zaklínači a Polárníci. Protože se nápad líbil, uspořádal jsem na jaře 2003 první oficiální dřevárnu Akrim pod názvem „Zrcadlo Enlidis“. Příběh Měsíčních kamenů a zrcadla Enlidis pak pokračoval jednodenními i víkendovými akcemi několik let. Když skončil, převzali otěže Akrimu Varagové. Poslední událostí pak byl zájmový střet v dolech Dalvartenu v roce 2008. Protože pak vše utichlo, aktualizoval a dopracoval jsem pravidla z podoby před tím, než otěže převzali Varagové. A tím vznikl Akrim Old, který je spíš připomínkou dob minulých a sbírkou nápadů a pravidel, které může kdokoliv uchopit pro svou inspiraci. Časem se tu snad objeví nějaké fotky z akcí či video. V případě zájmu pak odkaz na pravidla této dřevárny.

A-síť

Vytvořeno se Společenstvem Zaklínačů

Tato hra agentů a tajných služeb byla tajně vytvořena ve spolupráci se Zaklínači a nikdy nebyla spuštěna. Asi ještě nenadešel její čas. Ale ten přijde! Pak povstanou týmy agentů po celé zemi. Je to velká hra na velké věci. Bohužel vznikla v době, kdy jsme spoustu nápadů nemohli technologicky realizovat. Po technické stránce jsme asi dost předběhli dobu. Ale dnes…dnes by to již bylo možné. Vlastně si myslím, že dnes již existuje mnoho autorů s podobnými nápady. Z nichž některé spatřily světlo světa.
Pravidla této hry nebudou zveřejněna.

Boj o prapor

Protože nám za těch více než dvacet let již dost hráčů Plukovní vlajky odrostlo nad 18 let, rozhodli jsme se s Tommym pořádat v říjnu jakousi podobnou bojovou hru pro ty starší, protože mnozí z nich projevují o něco takového živý zájem. Pravidla jsme přepracovali. Takže se hledá veliký prapor na třímetrové žerdi, který se družstva snaží dopravit do označených táborů svých protivníků. Terén je výškově velice členitý a v kombinaci s dlouhou žerdí je tedy jasné, že se jedná o akci, kde se případně můžete i trochu zapotit. Bohužel má však říjen málo víkendů. A hlavně jsme časem přišli na to, že zatímco v osmnácti všichni hráči vykřikují, jak by si dali i nějakou Plukovku pro starší, nakonec nemají čas a nedorazí. Odehráli jsme tedy zatím pouze dvě hry. Ale byly báječné.

 

Daikyr

Když jsem se kdysi rozhodl sestavit systém a pravidla pro larp Portalis, potřeboval jsem postupně některé mechanismy vyzkoušet. Proto jsem vymyslel Daikyr. Svět, kde kamenné sochy za denního světla ožívají přílivem slunečních částic nazvaných ireony. A večer s přicházející tmou opět kamení. Systém byl volně přístupný pro každého, koho by zaujal, a kdo by si chtěl zorganizovat nějakou akci v tomto světě. Několik akcí proběhlo v letech 2009 – 2011 v Litomyšli a Strakově. O ničem dalším již nevím.

 

Gorka Morka

Hra Johana a Houmera

Nejprve bych rád uvedl, že tuto hru vymysleli Johan a Houmer a je natolik super, že ji hrajeme na našich táborech stále dokola již mnoho let. My ostatní jsme jen přispěli k doladění turnajových pravidel. A moje maličkost konečně sepsala kompletně pravidla do podoby srozumitelné a aktuální. Stali jsme se tak s Jeníkem a několika dalšími kamarády nástupci autorů, kteří dále šíří slávu této báječné hry a stále dolaďují a upřesňují pravidla na základě dotazů hráčů a zkušeností s hrou.

 

Kamenná brána

Je to odpolední terénní hra, kterou jsem organizoval v naší vísce vždy v červnu, když jsem míval ještě víc času. Existují dvě varianty této hry, protože ne vždy bylo dostat organizátorů na jednotlivých stanovištích (kterých je mimochodem potřeba asi deset). Ta s více lidmi je samozřejmě o 100% lepší. Základem byl dostatečně členitý terén umožňující vytvořit kruhovou trasu se stanovišti, od nichž lze vést trasy do středu tohoto pomyslného kruhu. Závodníkům různých kategorií stačilo správně poskládat symboly na své desce a najít kamennou bránu stojící kdesi mimo herní trasu. A pak tradá do cíle. Samozřejmě šlo většinou o čas.

 

Laptěšlap neboli Škrpál

Protože již drahná léta hrajeme na letních táborech hru GORKA MORKA, kterou vymysleli úplně geniálně Johan s Houmerem, došel jsem k názoru, že na CTH Osada Koulů by to chtělo nějakou jinou koulo-hru. A tak vznikla tato hřišťová hra pro dvě družstva. Myslím, že původ má někde v mojí fantazii, reklamách na Harryho Pottera a v chuti zapojit do hry co nejvíce lidí na hřišti. Pravidla jsem konečně našel, takže se tu brzy objeví.
Zde jednou BUDOU k dispozici pravidla této hry (PDF)

Lesní říše

„Je mnoho království a mnoho světů. Je Lesní říše, kde každý může být tím, čím chce. Pokud má dost trpělivosti, odvahy, štěstí a pevné vůle…a známostí….a umí v tom chodit…a spoustu grešlí…“

Lesní říše je hra, která sází na hráče a hraní jejich rolí. Proto se snažíme, aby pravidla nenutila hráče nosit s sebou do lesů a luk kalkulačky. Některé herní mechanismy zkoušíme poprvé, protože doufáme, že se vždycky najde někdo, kdo je bude využívat a obohatí tak sebe, své okolí i celou Lesní říši. Časově svět Lesní říše zapadá do období před Akrimem. Je to tedy svět, který může být takový, jaký si ho orgové a hráči udělají.
Zcela jistě zde nenajdeš peníze, pravidly definovaná povolání, počítadla životů ani počítadla magie. Přesto se tu kouzlí, bojuje a umírá, čile obchoduje a smlouvá. Přesto jsou tu druidé, zloději, válečníci, duchové i démoni.
A samozřejmě je tu Les Posluchačů. Kdo v Lesní říši by tyto podivíny neznal.

Lesní říše vznikla v roce 2013. Protože skupinka nadšenců projevila zájem zahrát si systém Svět a Světlušák uznal, že by při absenci Akrimu mohl zase něco vymyslet. Je postavena na tom, že každý může do světa Lesní říše přispět vlastními nápady, příběhy a vylepšeními. Několik nadšených jedinců se dokonce zapojilo do tvorby. V roce 2018 se již akce pro malý zájem hráčů i orgů nekonala, takže se s jistotou neví, jak dopadla situace v pohraničí, Baldorovo kladivo, druid Orion, ani co se přesně stalo u hrobu Athanael.
Když lidé projeví zájem, Lesní říše se opět probudí.

Aby bylo jasné, o co se jedná, jsou tu k dispozici dva dokumenty:

 

Plukovní vlajka

Vytvořeno se Společenstvem Zaklínačů

Jednoho nedělního odpoledne v březnu 1994 jsme šli s Tommym od Horora, který si s Evou stěžoval, že se o víkendu nic neděje. Cestou přes kopec k nám, jsme s Tommym navrhli tuto bojovku. On dodal zásadní nápad a schéma, já to hodil na papír, doladil hratelný systém a rozhodil informace, že se to příští sobotu hraje. A tak se běhalo po lese, hledala se kóta, červený kříž, kradly se vlajky protivníků a strhávaly se krepové životy. A hrajeme to každý rok dodnes s lidmi do 18ti let. Hlavním autorem myšlenky a děje je tedy Tommy. Plukovka pak naším společným dílem.

 

Soumrak

„Od začátku 21. století se mezi námi pohybují. Jsou nenápadní, vypadají jako my. Chovají se jako my. Žijeme s nimi. Jsou to vyznavači Temnoty a proti nim stojící vyznavači Světla. Nenosí nápadné kostýmy, barvy ani nás neudivují zázraky. Přesto jsou tu a bojují o rovnováhu Světla a Temnoty v okolním světě. I ty můžeš být jedním z nich. Záleží na tom, na čí stranu se přidáš nebo na čí stranu tě zavane osud.
Nelze říci, kdo z nich je „zlo“ a kdo „dobro“. Jejich cílem je udržet svět v jakýchsi mezích spravedlnosti a rovnováhy. Obě strany však ke stejnému cíli přistupují různými cestami. Jejich metody udržení či nastolení rovnováhy jsou natolik rozdílné, že postavily obě strany proti sobě. Už snad jen pro to, že na světě nic není jen Světlo nebo jen Temnota.“

Městský larp, který byl původně vyvinut pro hráče základních škol. Podílel se na něm klub KSDH a DDM v Litomyšli. V rolích orgů a CP postav se objevovali hráči Akrimu. Soumrak během let usínal a opět se probouzel několika generacemi hráčů a orgů.
V současné době probíhá jeho revitalizace, na níž spolupracuji s Dukolmem a Gergonem. Ze světa Soumraku vychází i připravovaný seriál Darknight, který se chystá vyprodukovat právě Gergon.

Tawrix – bludiště

Toto je jakýsi předchůdce dřevárny z roku 1995. V terénu se měly pohybovat družiny složené z několika různých povolání. Měly nalézat podivná místa a bojovat s roztodivnými příšerami v lesním labyrintu. Byly tu protivníci barevně odlišení, namaskovaní, dřevěné zbraně, hadrové střely… Když už se chystalo zahájení, byla vykácena důležitá polovina lesa v níž se to mělo odehrávat. A tak nebylo nic. Název dal vzniknout společenství Tawrix 95 se zakládajícími členy Světlušákem a Hororem.
Zde jednou BUDOU k dispozici pravidla této hry (PDF)

Xara

V dobách minulých, kdy ještě karetní hra Magic the Gathering byla fenoménem a skvělou zábavou, přemýšleli jsme o tom, jak naše hráčská setkání vylepšit. A tak jsem vymyslel kontinent Xara a systém, podle kterého jsme mohli všechna naše herní setkání začlenit do dobývání tohoto světa. Jak šel čas, stávala se MtG stále více a více záležitostí komerční a pomalu se z ní vytrácela ona původní herní romantika. Většinu z nás odradila zvyšující se frekvence vydávání nových a nových karet se stále „levnějšími“ a „silnějšími“ efekty. Dnes již je to pro mne pouze úsměvná vzpomínka a ojedinělé hraní s někým, kdo si doma rovněž opečovává ty „původní dobré edice“.

 

Zlatá horečka

V roce 1995 vznikla tato letní, prázdninová hra pro děti i dospělé. Děti v rolích zlatokopů, dospělí v rolých organizátorů či postav Divokého Západu. Rýžovalo se zlato, přepadávaly dostavníky, bojovalo s indiány a bandity. Občas bylo možné navštívit saloon, kde lze zakoupit nějou tu dobrotu a zajímavé nápoje nebo se pustit do hazardu. Organizačně se pod tuto hru podepsal tým Tawrix 95 a klub Severní Vítr. Úspěch nám dopřál pořádat Zlatou horečku ve Strakow City v roce 2000. A konečně s velkým úspěchem jsme ji opět realizovali v roce 2017. Pravidla hry se lišila podle počtu organizátorů a věku potenciálních hráčů. Obvykle se něco zjednodušilo. Ubralo. Proto zde uvedu pravidla kompletní. Dle potřeby z nich můžete ukrajovat, jako jsme to dělali my.
Zde jednou BUDOU k dispozici pravidla této hry (PDF)

Živá planeta

Globální ekohra postavená na myšlence, že je třeba motivovat každého jedince ve skupině, aby byl správně motivován celek. Ta hra je stará jako Tawrix a jednoho krásného dne, až budu mít dostatek podkladů z oblasti ekologie a dostatek volného času, dotvořím tuto nadregionální hru a spustím ji. Pak se uvidí ! Cha, chá. Je třeba dodat, že v jednadvacátém století s netem, mobily a dalšími technologickými hračkami už by to mohlo být reálné. Jenže nám tyhle hračky nějak berou čas.